Verkossa kannattaa noudattaa vanhaa periaatetta “jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on”. Verkkohuijarit kalastelevat yleensä helppoa rahaa, verkkopankkitunnuksia tai henkilötietoja upeilla tarjouksilla tai herkullisilla arvonnoilla.
Huijarit voivat lähestyä suoraan sähköpostiviestillä tai tekstiviestillä, joissa oleva linkki vie pahaa aavistamattoman verkkoshoppilijan huijaussivustolle. Sivusto voi olla niin hyvin rakennettu, että peruskuluttaja ei välttämättä huomaa sivussa mitään erikoista tai poikkeavaa. Totuus voi valjeta vasta, kun tilatun tuotteen pitäisi tulla eikä pakettia kuulu.
Kuten sanottua, aina huijausta ei pysty tunnistamaan ennen kuin on jo ehtinyt langeta verkkoansaan. Moni meistä kuvittelee olevansa sen verran nettitietoinen, että ei helposti haksahda, vaan toisin voi käydä. Perusohjenuorana voi pitää sitä, että milloinkaan ei kannata omia verkkopankkitietojaan syöttää tuntemattomalle sivustolle tai antaa niitä puhelimessa kenellekään.
Tämä on nykyaikana hiukan hankalaa, sillä useimpiin palveluihin kirjaudutaan ja tunnistaudutaan nimenomaan verkkopankkitunuksia käyttäen. Esimerkiksi pikalainaa haettaessa palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla, jotta luotonmyöntäjä tietää, kenelle lainaa ollaan myöntämässä. Tässä tapauksessa on toki helppo tunnistaa, että kyseessä on todellinen ja aito sivusto.
Näin voit tunnistaa huijarin:
1. Uskomaton tarjous tai voitto
Huijari tarjoaa mahdollisuutta lunastaa ainutlaatuinen tarjous tai osallistua arvontaan. Ilmoituksen mukaan olet myös saattanut jo voittaa viikon luksusloman, vaikka et ole varsinaisesti osallistunut edes arvontaan. Lunastaaksesi voittosi sinun täytyy vain syöttää verkkopankkitunnuksesi tai antaa täydelliset henkilötietosi viestin lähettäjälle.
2. Et löydä myyjästä kunnon tietoja
Mikäli myyjästä tai verkkokaupasta ei löydy kunnolla taustatietoja, yhteystietoja tai toimitus/peruutusohjeita, voi olla parempi etsiä kyseinen tuote toisaalta, vaikka tarjous olisikin hyvä. Jokaisessa verkkoshoppailijassa on hyvä olla pieni ripaus yksityisetsivää, sillä yrityksestä kannattaa onkia toisten käyttäjien kokemuksia ja kommentteja.
3. Kirjoitusvirheet
Mikäli joudut sivustolle, jonka osoite muistuttaa, mutta ei täysin vastaa tuntemasi yrityksen sivua, kyseessä saattaa olla huijaussivusto. Sama pätee tapaukseen, jossa saat viestin ehkä auttavalla suomen kielellä kirjoitettuna tai kirjoitusvirheitä vilisten. Anna hälytyskellojen soida tässä tapauksessa.
4. Tiukka aikaraja
Jos tarjoukseen tai kaupan solmimiseen on reagoitava minuuteissa tai viestissä muutoin ilmaistaan, että asialla on todella kiire, kannattaa miettiä kaksi kertaa. Kun kyseessä ovat raha-asiat, on aina hyvä miettiä asiaa rauhassa.
5. Puutteita maksun tullen
Kun tulee aika siirtyä kassalle ja maksaa ostos, kannattaa tarkkailla missä ympäristössä maksu suoritetaan. Turvallinen on suojattu yhteys eli https://-etuliite verkkosivun osoitteessa ja samasta viestii kiinni oleva lukko tai ehjä avain sivun alareunassa.
6. Myyjä katoaa
Tässä tilanteessa maito tietysti on jo ainakin osittain kaatunut. Tilaus tai kauppa on sovittu, tuotteesta on maksettu, mutta et koskaan saa pakettiasi. Kun myyjää yrittää tavoitella, ei hän enää vastaakaan annetusta numerosta.
Jos on tullut syöttäneeksi luottokortin numeron tai verkkopankkitunnuksensa kyseenalaiseen palveluun tai muutoin antanut ne toiselle henkilölle tietoon ja tililtä tai kortilta alkaa kadota rahaa, kannattaa aina ensimmäisenä tehdä rikosilmoitus. Huijatuksi tulemista ei missään nimessä pidä hävetä, piilotella tai vähätellä, valitettavasti tuskin on ainoa, joka kyseiseen huijaukseen on langennut.
Heti kannattaa myös olla yhteydessä pankkiin tai rahoituslaitokseen, jonka asiakkaana on. Kyseinen yritys voi jäädyttää tilin, jolta rahaa on kadonnut. Näin rahoituslaitos on jo tietoinen asiasta siinä vaiheessa, kun poliisi ottaa yritykseen yhteyttä.
Jos on tullut huijatuksi verkkokaupassa, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan, mikäli kyseessä on kotimainen verkkokauppa. Aina kannattaa myös olla yhteydessä kaupan tai palvelun omaan asiakaspalveluun ja varoittaa mahdollisesti muita shoppailijoita petollisesta verkkokauppiaasta.