Halpalennot kiinnostavat aktiivisia reissaajia, jotka mielellään kilpailuttavat lennot ja etsivät edullisimman tien maailmalle. Valitettavasti halpalentoyhtiöt ovat vielä tähän asti lennelleet Suomeen ja Suomesta vain harvakseltaan.
Tunnetuimmat halpalentoyhtiö Suomessa ovat Norwegian, Ryanair, Wizz Air ja Air Baltic. Näistä Norwegianilla on eittämättä parhaimmat yhteydet maailmalle.
Miten halpalentoyhtiöt pystyvät pitämään hintansa matalina? Hinta perustuu palveluun ja jotta hinnat pysyvät matalina, halpalentoyhtiö tarjoaa matkalaiselle vain perustarpeita vastaavat palvelut. Kaikista lisäpalveluista peritään maksu.
Tämä tarkoittaa sitä, että peruslipun hintaan saattaa kuulua vain käsimatkatavara ja esimerkiksi jos haluaa valita istumapaikkansa itse, siitä joutuu maksamaan pari kymppiä.
Halpalennot eivät yleensä sisällä mitään tarjoiluja, vaan jos haluat nauttia jotain suuhunpantavaa lennon aikana, siitä veloitetaan erikseen.
Halpalentoyhtiöt eivät yleensä “luokittele” matkustajiaan eli ykkösluokkaan tai business-luokkaan ei pääse edes rahalla. Luokkia ei yksinkertaisesti ole. Lentoyhtiöt säästävät myös päämäärän valinnassa, sillä ne lentävät syrjäisemmille lentokentille.
Mutta kun tarkoitus on päästä matkaan mahdollisimman edullisesti, kannattaa ensin etsiä halvat lennot ja edullisimmat matkapaketit.
Norwegian: Selkeästi ykkönen Suomen markkinoilla. Norwegian lentää suoria lentoja Helsinki-Vantaalta muun muassa Dubaihin, Dubliniin, Amsterdamiin, Ateenaan, Barcelonaan, Budapestiin, Mallorcalle, Marrakechiin, Nizzaan, Osloon ja Pariisiin.
Vaihtoyhteyksien kautta pääsee myös esimerkiksi Bangkokiin, Chicagoon ja New Yorkiin. Budjettimatkailija pääsee norjalaisilla siivillä halvalla ja kauas.
Norwegian lentää myös Oulusta, Rovaniemeltä, Ivalosta ja Kittilästä Suomen sisäisiä lentoja. Ja nämä lennot on helppo yhdistää jatkolentoihin maailmalle.
Hyvissä ajoin matkansa varaava tai lentopäivillä kikkaileva säästää hyvät summat, sillä Norwegianin edullisimmat lennot ovat vain muutamia kymppejä.
Ryanair: Ryanair on ensimmäinen halpalentoyhtiö Euroopassa, se aloitti lentonsa 1984. Samalla se on myös yksi maailman suurimmista halpalentoyhtiöistä.
Poikkeuksellisesti Ryanair ei lennä Helsinki-Vantaalle lainkaan, vaan se liikennöi Tampereen Pirkkalan ja Lappeenrannan lentokentille.
Tampereelta pääsee Budapestiin ja Bremeniin ja Lappeenrannasta Ateenaan ja Milanoon. Aiemmin se lensi halpalennot Turusta, mutta tämä kokeilu kesti valitettavasti vain muutaman kuukauden.
Air Baltic: Air Baltic ei varsinaisesti ole halpalentoyhtiö, mutta sen hinnat ovat hyvin kilpailukykyiset. Air Baltic tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden nauttia täyden business-luokan tarjoilusta, mutta edulliseen hintaan.
Air Baltic lentää Helsingin lisäksi Vaasasta, Turusta, Tampereelta, Kokkolasta, Porista ja Maarienhaminasta. Matkoja tehdään lähinna Riikaan, mutta jatkoyhteydet antavat mahdollisuuden matkustaa yli 60 kohteeseen.
Wizz Air: Keski-Euroopassa tunnettu halpalentoyhtiö Wizz Air lentää Turusta suoria lentoja erittäin suosittuun kaupunkikohteeseen eli Gdanskiin. Gdanskiin pääsee suoraan Turusta ympäri vuoden, mutta valitettavasti yhtiön muut lentoreitit on lakkautettu.
Näistä voi innokas matkailija valita kohtuullisen monta reissukohdetta ja napata matkakassaan täytettä hakemalla lainaa heti matkaa suunnitellessaan tai matkan varrellakin.
Suomalaiset ovat innokasta matkustajakansaa, joten miksi Suomi ei kiinnosta halpoja lentoyhtiöitä? Koska Suomi on kaukana ja toisaalta väkeä on täällä muihin Euroopan maihin verrattuna vähän ja laajalle levittyneenä.
Suomi pitää tällä hetkellä perää, kun tarkastellaan, miten halpalentoyhtiöt ovat jalansijaa lentomarkkinoilta. Halpalentoyhtiö haluat mahdollisimman paljon lentoja ja tiuhan matkustajakierron.
Tämä edellyttäisi todennäköisesti paljon enemmän matkustajia, kuin Suomella on tällä hetkellä tarjota.
Voidaan tietysti aina keskustella siitä, onko lentoverkoston laajentaminen enää ympäristön kannalta toivottavaa. Lentäminen kuormittaa ympäristöä huomattavan paljon.
Suomen epäkiinnostavuutta lisää myös se, että Norwegianilla on erittäin vahva edustus Suomessa, mikä syö markkinoita muilta halpalentoyhtiöiltä. Suomalainen matkustaja suosii myös mielellään suomalaista eli Finnair on usein suomalaisen matkustajan ykkösvalinta.
Mutta pilvenreunus alkaa vivahtaa hopeiseen, sillä Suomi alkaa kiinnostaa matkakohteena! Tämä tuo halpalentoyhtiöt ennen pitkää kotimaan markkinoille.